Artificiële intelligentie ten dienste van de stadsnetheid

Date

De voorbije weken is het Gewestelijk Agentschap voor Netheid in Brussel gestart met een experiment dat zowel ongezien als verhelderend is op het vlak van stadsnetheid in het Brussels Gewest. Sinds eind maart zijn 4 ophaalwagens die haast dagelijks worden gebruikt om de openbare vuilnisbakken te ledigen, uitgerust met camera's, computers en antennes om de netheid van een groot aantal straten te objectiveren (337 km wegen).

Het systeem is ontwikkeld door Cortexia, een Zwitserse start-up die deze oplossing al aan verschillende Europese steden heeft geleverd. Tot de referentieklanten behoren Basel, Genève, Bordeaux, Frankfurt en Hamburg.

In de praktijk gebruikt het camerasysteem artificiële intelligentie om het rondslingerend afval op straat en op trottoirs te identificeren en classificeren.

De camera's identificeren nauwkeurig de soorten afval die het vaakst in Brussel worden aangetroffen (sigarettenpeuken, papier en plastic, blikjes, hondenpoep, glas, enz.)en linken ze aan plaatsen en aan periodes. Tot slot wordt de informatie doorgestuurd naar een server om te worden samengevoegd opdat ze grote kaart vormen. Deze verwerking gebeurt volledig geautomatiseerd.

Dankzij dit systeem kan Net Brussel een geobjectiveerde stand van zaken opmaken van het netheidsniveau van de wegen waarop de test betrekking heeft.

Voor dit proefexperiment baseert het Agentschap zich op de Clean City Index (CCI), ontwikkeld door het Zwitserse bedrijf, dat met een schaal van 0 tot 5 werkt. De CCI wordt weergegeven op een dynamische kaart en geeft kleurcodes weer volgens de netheid van de assen waar de 4 vrachtwagens zijn doorgereden. Blauw staat voor een zeer propere weg, groen voor een voldoende propere weg en rood voor een weg die als onvoldoende proper wordt geclassificeerd.

Deze op artificiële intelligentie gebaseerde oplossing heeft het voordeel dat het een grote hoeveelheid gegevens oplevert. Deze informatie wordt verzameld op hetzelfde moment dat bepaalde reinigingstaken worden uitgevoerd.

Voor Net Brussel kan het systeem dubbel interessant zijn vanuit operationeel oogpunt.  

Ten eerste omdat het dan mogelijk zou zijn om de, vaak hevige, debatten over stadsnetheid te objectiveren.

Ten tweede omdat dit het Agentschap zou helpen te kiezen voor een logica van resultaten eerder dan van middelen inzake reiniging. Het vastleggen van de veegfrequentie op een straat gebeurt immers vaak gestandaardiseerd. De doelstelling hier zou zijn om deze methode aan te vullen en een objectievere aanpak te testen die met gemeenten wordt gedeeld. De uitdaging is om beter in staat te zijn om de menselijke en materiële middelen in te zetten op die straten die het minst proper zijn bevonden.

Het experiment loopt tot 18 juli en omvat de gewestwegen, de bovengemeentelijke wegen en de wegen onder contract van 10 Brusselse gemeenten:

  • Elsene
  • Etterbeek
  • Evere
  • Oudergem
  • Sint-Gillis (Louiza flessenhals)
  • Sint-Joost
  • Sint-Lambrechts-Woluwe
  • Sint-Pieters-Woluwe
  • Stad Brussel 
  • Watermaal-Bosvoorde

Net Brussel zal over de volledige resultaten van dit experiment communiceren aan het einde van volgende zomer en samen met de deelnemende gemeenten bepalen welke gevolgen zouden kunnen worden gegeven aan de gegevens van het project.